Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania? Jeżeli zależy nam na skutecznym pozycjonowaniu naszej strony w Google, pierwszym krokiem jaki powinniśmy wykonać jest dokładna analiza słów kluczowych, których będziemy używać. Warto również podkreślić, że pozycjonowanie strony internetowej może być skuteczne samodzielnie, jednak wymaga wiedzy. Ta wiedza wcale nie jest skomplikowana.

W większości przypadków jest to całkiem proste. Oczywiście wymaga to czasu i pewnych inwestycji. Jednak znacznie lepiej i taniej jest samemu wybrać słowa kluczowe i zlecić napisanie dla nich tekstu, niż płacić osobnej firmie za cały proces optymalizacji SEO. Wyjątkiem jest to, że możemy pozwolić sobie na usługi tych firm i nie żałować, co jest w sumie dobrym sposobem, zwłaszcza jeśli chodzi o oszczędność naszego cennego czasu.

Trudność wyboru słów kluczowych — dwie skrajności

Jak wspomniano, nie musimy zaczynać od agencji i drogich specjalistów. W większości przypadków dobrą optymalizację SEO możemy wykonać sami. Wiele zależy również od branży, w której działamy, oraz słów kluczowych, których będziemy używać. Dobrym przykładem może być strona internetowa dla hydraulika, który pracuje w takim mieście jak Wrocław. W tym przypadku nie musimy analizować ani planować takich słów kluczowych, ponieważ w zasadzie frazy, które by nas interesowały to „hydraulik Wrocław”, „hydraulik Wrocław usługi” lub „hydraulik Wrocław”.

Tworzymy blog lub stronę internetową i odpowiednio ją optymalizujemy (np. za pomocą wtyczek) pod kątem wymienionych słów kluczowych. Inaczej byłoby, gdybyśmy działali w wysoce konkurencyjnej branży z mniej oczywistymi frazesami. Świetnym przykładem jest content marketing. Konkurencja w tej dziedzinie jest zacięta, a sam termin bardzo niszowy. Hasło „content marketing” może brzmieć dobrze, ale jest to rynek niszowy, na którym marketing treści jest wysoce konkurencyjny i trudny do pozycjonowania.

Dlatego warto szukać również popularnych słów kluczowych, tzw. long tail, dzięki którym łatwiej nam będzie dostać się do pierwszej dziesiątki Google. Jeśli chcemy przyciągnąć ruch do naszej witryny, musimy pojawić się na pierwszej stronie wyszukiwania. Mało kto zagląda na drugi czy trzeci, zazwyczaj szukają bardzo dokładnych informacji.

Wybieramy słowa kluczowe – najłatwiejsze narzędzie

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Sama wyszukiwarka Google jest pierwszą iw zasadzie banalną prostą pomocą, która sama w sobie daje nam potencjalnie dobre słowa kluczowe, jeśli jest używana celowo. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google hasło „content marketing”. W przypadku często wpisywanych słów kluczowych wyszukiwarka przynajmniej podpowie nam. I tak np. bierzemy „kurs content marketingu” lub „książkę content marketingu”, a potem po prostu wpisujemy te frazy na naszym blogu.

Bardzo ważną rzeczą, na którą również nie zwróciliśmy uwagi, jest to, co pojawia się po naciśnięciu „Enter” po wpisaniu słowa kluczowego do wyszukiwarki. Jeśli nasza fraza najpierw przeszukuje strony takie jak Wikipedia, to lepiej od razu porzucić taką frazę. Trudno nam tu cokolwiek zrobić, bo to takie pospolite zwroty. Jednak samo spojrzenie na to, co Google sugeruje dla nas w sekcji „Wyszukiwania podobne do” wystarczy, aby szybko wyśledzić dla nas mniej popularne i bardziej obiecujące słowa kluczowe. Inną witryną, z której możemy korzystać w podobny sposób, jest YouTube. Wyszukiwarka na YouTubie również może nam podpowiedzieć, które frazy działają na nas lepiej, a które nie.

Bardziej zaawansowane narzędzia

Oczywiście mamy do dyspozycji inne narzędzia – bardziej zaawansowane i często darmowe. Należą do nich na przykład Planer słów kluczowych od Google. Wpisujemy w nim również np. słowa kluczowe iw rezultacie otrzymujemy liczbę wyszukiwań danej frazy zarejestrowaną przez Google. Mamy też dwa rozszerzenia (wtyczki) dla Chrome. Są to Keyword Surfer i Keywords Everywhere. Wtyczki te pokazują nam również siłę słowa kluczowego i sugerują związane z nim alternatywy. Bezpłatna witryna Odpowiedz publicznie jest również doskonałym narzędziem. Ta strona jest skierowana głównie do wspomnianego powyżej „długiego ogona”. Pojedynczy wpis na daną frazę pozwala wygenerować nawet kilkadziesiąt długich ogonów, dzięki czemu możemy lepiej zoptymalizować stronę pod kątem SEO.

Jak się okazuje, możemy sami pozycjonować stronę. Jak wspomniano wcześniej, wymaga to wiedzy. Oczywiście opisane powyżej przykłady są bardzo ogólne i proste, ale wystarczające, aby każdy zaczął. Potem możemy potrzebować głębszej analizy lub nawet targetowania SEO, ale zazwyczaj jest to pytanie o już odwiedzane i popularne strony, a te narzędzia nie mają za zadanie generować ruchu na stronie, ale go utrzymać.