Jak zatrudnić pracownika z Azji?

Ostatnimi czasy coraz większa liczba Azjatów decyduje się na pracę w Polsce. Dzieje się tak, bowiem polskie zarobki wbrew pozorom wydają się być bardzo atrakcyjne dla osób pracujących w tamtejszym kraju. W jaki sposób przebiega rekrutacja pracowników pochodzących z Azji? Jakie wymagania leżą po stronie pracodawcy? W jaki sposób skutecznie stworzyć ofertę pracę dla kandydatów z Azji? Na co zwrócić uwagę podczas wdrażania pracowników z Azji? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.

W jaki sposób przebiega rekrutacja pracowników pochodzących z Azji?

W dużych przedsiębiorstwach duże znaczenie ma stała kadra. Przedsiębiorcy pochodzący z Polski coraz częściej decydują się na pracowników z dalekiego wschodu. Najczęściej zatrudniani są Filipińczycy, którzy okazali się świetnymi kandydatami do rozwoju firm znajdujących się w naszym kraju. Nie bez powodu azjatyccy pracownicy są tak doceniani pod różnym kątem. Przede wszystkim są to osoby wykształcone, które nie tylko mogą pracować u nas za stosunkowo niskie pieniądze, ale jednocześnie posiadają fach w rękach, co w dzisiejszych czasach ma kluczowe znaczenie. Wynagrodzenie oferowane przez Polaków dla Filipińczyków jest naprawdę duże, biorąc pod uwagę tamtejsze ceny i sytuację gospodarczą. W tym miejscu warto wspomnieć o tym, że zatrudnianie pracowników z Filipin, Bangladeszu lub innych krajów azjatyckich to brak możliwości zastosowania uproszczonej procedury. Zupełnie odmiennie wygląda to w przypadku Ukraińców, co warto mieć na uwadze. Oznacza to, że jeśli jesteśmy zainteresowani zatrudnieniem pracownika z Azji, wówczas nie obędzie się bez zezwolenia na pracę znajdującego się w urzędzie wojewódzkim. Istotna jest także kwestia tego, aby owe zezwolenie wysłać do cudzoziemca. Następnie rezerwujemy termin w polskim konsulacie, aby móc złożyć aplikację na wizę. Niemalże identycznie wygląda to w przypadku ubezpieczeniem na czas podróży.

Jakie wymagania leżą po stronie pracodawcy?

Wiemy już, jak wygląda proces zatrudniania pracownika z Azji. Warto teraz dowiedzieć się nieco więcej na temat tego, jakie wymagania leżą po stronie pracodawcy. Przede wszystkim najważniejsza jest kwestia spełniania wszystkich norm. Czas trwania kontraktu powinien trwać przynajmniej rok, najlepiej jednak, aby okres ten trwał dwa lata. Należy pamiętać o konieczności zapewnienia godnego zakwaterowania dla Azjatów. Musimy zadbać o ubezpieczenie zdrowotne w związku z wykonywaną pracą. Pracownicy pochodzący ze wschodniej Azji wyróżniają się tym, że są doskonale przygotowani do prac fizycznych. Nie zmienia to jednak faktu, że wyróżniają się ponadprzeciętnym zaangażowaniem w wykonywaną pracę. Zatrudniając ich do naszego przedsiębiorstwa możemy liczyć na stabilizację- jest to szczególnie istotne w firmach, które mają charakter przetwórczy i produkcyjny. Jest to w sposób szczególny przydatne, kiedy coraz większa liczba Polaków decyduję się na wyjazd za granice własnego kraju.

W jaki sposób skutecznie stworzyć ofertę pracę dla kandydatów z Azji?

Jeśli z jakiegoś powodu nie chcemy wybrać najłatwiejszego rozwiązania w postaci biura pracy dla Azjatów, wówczas będziemy zmuszeni do stworzenia oferty pracy dla kandydatów na własną rękę. Wbrew pozorom nie jest to najłatwiejsza czynność i co godne podkreślenia- często okazuje się problematyczna. Kluczem do sukcesu międzynarodowej rekrutacji jest odpowiednia komunikacja. Dlatego tak ważna jest kwestia dokładnego stworzenia oferty pracy. Warto upewnić się i sprawdzić czy jest ona tak samo rozumiana w miejscu przeznaczenia. W innej kulturze nasze słowa na kartce mogą wywołać mieszane uczucia- tego typu incydentów należy unikać. Nieporozumienia, które wynikają z błędów językowych i sposobu przedstawienia wymaganych umiejętności czy też warunków pracy i życia, mogą spowodować, że nasza oferta pracy będzie bezużyteczna. W konsekwencji żaden Azjata nie zdecyduje się na pracę w naszym przedsiębiorstwie, a tego z pewnością wolelibyśmy uniknąć.

Na co zwrócić uwagę podczas wdrażania pracowników z Azji?

Kiedy już uda nam się zatrudnić doświadczonych i pracowitych Azjatów, musimy odpowiednio wdrożyć ich do pracy. W pierwszej kolejności powinniśmy skupić się na wydawaniu dość jasnych, jednocześnie prostych poleceń. Warto także często kontrolować jakość pracy. Jako pracodawcy musimy wykazywać szacunek wobec praktyk religijnych czy też tradycji pracownika. Komunikujmy się w sposób szerokokontekstowy. Nie bójmy się unikać kontaktu z Azjatami ze względu na bariery językowe- należy je przełamać lub zatrudnić specjalistów w tym zakresie. Zwracajmy uwagę na to, aby „zachować twarz” we wszystkich sytuacjach. Okazujmy szacunek osobom starszym podczas nauki realizacji zadań w nowej pracy. Jednocześnie regularnie poprawiajmy błędy- dobro przedsiębiorstwa jest bowiem najważniejsze. Dbajmy o to, aby wynagrodzenie było zgodne z umową. Weźmy pod uwagę terminowość- dobrze świadczy to o pracodawcy.